torsdag 6 mars 2014

Öxnered

Jag kan erkänna att jag aldrig hört talas om Öxnered innan jag började köra tåg. En liten ort som växt fram för att det möttes två järnvägslinjer här i mitten av 1800-talet. Idag kan man komma till Vänersborg (och fortsätta mot Herrljunga/Borås/Varberg) åt ena hållet. Norrut mot Åmål (dit jag har kört), Säffle (där vi vänder sedan tidtabellsskiftet december 2013) och Karlstad. Söderut, Göteborg och västerut Uddevalla. Öxnered besöker vi med andra ord ofta. Eller ja, vi passerar i alla fall. I tisdags körde jag ett tåg till Vänersborg från Göteborg. Sedan skulle vagnen parkeras. Alla vagnar får inte plats i Vänersborg, så jag fick parkera den på ett sidospår i Öxnered istället (helt enligt plan). Därefter blev det taxi tillbaka till Vänersborg och rast. Efter en stund fick jag köra tillbaka till Göteborg, då kom det upp ett tåg och föraren som kört det skulle gå och lägga sig på hotell. En massa trixande för att allt ska fungera optimalt när morgonpendlarna ska komma till jobbet. 

Det vackra stationshuset är inte i bruk längre. Ser oroväckande förfallet ut, färgen flagnar och ingen verkar bry sig om att renovera byggnaden. Här finns ett reportage från TV4 om att Trafikverket vill riva byggnaden. Och här finns ett annat reportage om rivningen. Vi får se vad som händer. Trist tycker jag personligen, om stationshuset ska rivas. Hoppas att de finner någon lösning och att det kan användas till något istället för att jämnas med marken. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad eller två :)