lördag 30 juni 2012

Till offer åt Molok

är senaste utgivna boken av Åsa Larsson. 2003 kom första boken om kammaråklagare Rebecka Martinsson. Jag har nu läst samtliga 5 böcker som är utgivna. Jag tycker att denna femte är den i särklass bästa av böckerna. Både spännande och tidvis riktigt rolig. Hade med mig boken till Nässjö och satt ute i trädgården och läste under mina lediga dagar. Kom på mig själv med att skratta högt flera gånger. Framför allt gillar jag hennes livfulla beskrivningar av hundarna som är med. Nästan så jag får lust att skaffa hund. Men bara nästan...


I inledningen är det en jägare som skadeskjuter en björn, då björnen ätit upp hans jakthund till kvällsmat. När en annan skicklig jägare sedan gör slut på björnen så hittar man kvarlevorna av en människa dennes mage. En historia från 1914 nystas upp och det verkar som om en hel familj håller på att omkomma, en efter en. Är det rena olyckor, eller ligger det något annat bakom? Skildringarna av det dåtida och nutida Kiruna är målande och det känns nästan som om jag varit där. 


Jag anser att det är lämpligt att läsa böckerna i ordning för att få ut mer av karaktärerna. För visst är morden spännande, men det allra bästa med böckerna är att man får följa Rebecka, Mella, Måns och de andra både på jobbet och hemma. 
Bild från www.albertbonniersforlag.se

1 kommentar:

  1. Jag hade glömt bort den hör författaren, men tyckte om de första böckerna! Tack för tipset! :)

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad eller två :)