söndag 21 juli 2013

En man som heter Ove - Fredrik Backman

En man som håller ordning i bostadsområdet. Jagar iväg den som råkar köra in mellan radhusen med bil trots att det klart och tydligt står en skylt med informationen "Bilkörning förbjuden". Håller koll på cyklarna i förrådet och på att man inte slänger fel sopor i fel kärl. Dessutom kontrolleras gästparkeringarna så att ingen bil står där mer än ett dygn, för då ska bilden flyttas. Kontrollanten är Ove. Han har jobbat hårt i hela sitt liv, skvallrar inte och är inte sjuk. Blir kallad butter och sur, men upplyser dig om att det helt enkelt är så att han inte går runt och flinar jämt. Ove kör SAAB. Folk som kör Volvo kan man prata med ibland, men någon som rattar en BMW är körd. För att inte tala om franskt. Pffff!! 

En man som heter Ove är Fredrik Backmans debutroman. Ligger på topplacering över utlånade e-böcker och det var orsaken till att jag lånade den. Precis som förra boken jag läste Mannen som glömde sin fru, så var den här boken hysteriskt rolig. För troligen är du själv som Ove, till viss del, eller så har du någon i din bekantskapskrets som är lite som Ove. Eller så har du hört om någon som är som Ove. Någon typ av relation lär du ha till honom. 

En dag flyttar det in nya grannar till radhusområdet där Ove och hans fru bott sen det byggdes. Och de kör in med bil. I baken på bilen sitter det dessutom ett släp. Som den nyinflyttade mannen inte kan backa med. Oves brevlåda blir flis. Ove är inte nöjd. Så börjar historien om övningskörning, arbete på järnvägen, män i vita skjortor med slips och om gamla vänner som byter från Volvo till BMW. Bitvis är boken dessutom väldigt, väldigt sorglig. Jag vet inte när jag grät så mycket till en bok senast. Så jag fick torka tårarna både när jag var ledsen och när jag skrattade så jag kiknade. Underbar bok! 
Och ja, det är en katt med också.

(Bildkälla)

2 kommentarer:

  1. Det kommer bli en säker semesterbok. Har fått tips om den från flera håll så boken känns nästan som ett`måste´

    SvaraRadera
  2. Jag HAR den... men har inte tagit i den ännu. Vet inte om det kan bero på att min ex-man råkar heta Ove... och vi har inget gott förhållande idag. Tvärtom. Och då har jag uttryckt det milt *S*

    Nåja. Ska försöka läsa den, trots det.

    Tack för tips!
    Kramen!

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad eller två :)