onsdag 25 september 2013

På besök i Linköping

Dagen har ägnats åt att besöka Linköpings gigantiskt stora domkyrka. Katedralen började byggas redan på 1220-talet och ska vara en av Nordens bäst bevarade medeltida katedraler. Kyrkan var öppen, så jag passade på att gå in och kika. På flera platser fanns tydlig information om t ex gravar, konstverk och de vackra glasfönstren. 

Precis bredvid kyrkan ligger Linköpings slott, där äldsta delarna är från 1100-talet. Men ja, slott och slott. Det såg väl mer ut som en pampig herrgårdsbyggnad kanske. På sin höjd. I den ena flygeln ligger ett museum, där man just nu hade en stor utställning om biskop Hans Brask. Det är 500 år sedan Brask blev biskop i Linköpings stift. Det lärde jag mig idag. Om jag kommer att minnas det hela är en helt annan fråga. Från denne biskop kommer uttrycket Brakslapp. Riksdagen beslutade 1517 att avsätta den dåvarande ärkebiskopen. Brask hade för uppgift att underteckna dokumentet som upprättades och under sigillet fäste han en lapp "Härtill är jag nödd och tvungen", vilket senare (vid Stockholms blodbad) ska ha räddat hans liv. Lappen = Brasklapp :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad eller två :)