söndag 6 maj 2012

I de dödas namn...

... av Ian Rankin, har jag precis läst ut. Den ingår i en serie om kriminalkommisarie John Rebus och hans kollega Siobhan Clarkes. Nedsupen äldre snut med yngre kvinnlig kollega. Yepp, vi har läst det förut. Men Rankin är en duktig deckarförfattare som dessutom tar upp aktuella samhällsproblem kombinerat med en spännande handling. Boken är den näst sista i en serie om 16 böcker. Jag har läst flera av dem och kommer att beta av fler. Inga problem att läsa dem i fel ordning, fallen avslutas i varje bok. I de dödas namn tas G8 länderna upp och de massiva protesterna som följer deras möten. Även vapenhandeln till fattiga länder är en del av handlingen. 
Jag började läsa Rankin strax innan jag reste till Skottland och Edinburgh med ett gäng elever och några kollegor 2008. Vi bodde på ett vandrarhem, Belford Hostel, som var en omgjord kyrka. Jag och Sofia delade ett rum med englasfönster. Glipan mellan ovan- och nederglas var rätt stor, så det blåste kalla vindar rakt in i rummet. Vi sov med både täcke och kläder på. Det var tidig vår och riktigt kallt för årstiden. 
Universitetets svenska avdelning besöktes. Kul att det finns skottar som läser svenska, det var otippat. Vi besökte också slottet och fick en fantastisk guidad tur där. 
Edinburgh  Castle
Fler studiebesök gjordes. Vi var bland annat på kemiinstitutionen och fick rundvandringar på organisk-, oorganisk- och biokemiavdelningarna. Vandringen avslutades i en aula där de visade upp en serie spektakulära försök, till elevernas och vår stora förtjusning. En av eftermiddagarna ägnades åt shopping, men jag och Sofia passade på att gå till Naturhistoriska museet. Så klart!
En av många trånga och mysiga gränder

1 kommentar:

  1. :) jag gillade Edinburgh starkt och vill tillbaka!
    Vårt vandrarhem var bro och vi hade ingen problem med kylan då det var värmebölja.
    Men de första 2 månaderna i CHCH var det kläder om natten som gällde....brrrrr!

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad eller två :)