onsdag 25 juli 2012

Pilgrimsfalk

Idag efter jobben (2 arbetspass på två olika jobb avklarade idag...) följde jag med A för att skåda lite. Vi begav oss till Gasklockan här i Göteborg där det ska finnas häckande Pilgrimsfalk. Ett par med två stycken ungar. Vi åkte runt gasklockan ett bra tag. Ut ur bilen, rigga kikare, glo en stund, in i bilen, åka en bit och sen påbörja proceduren igen. Känner man mig väl, så vet man att jag blir åsksjuk av minsta lilla och så blev det även nu. Till slut såg A en "elips" på ett av räckena och hastade ur bilen. Där var den!! Glädjen var så klart stor och åksjukan som bortblåst (märkligt). En vuxen fågel satt och spanade, se bild nedan. Efter en stund hördes märkliga ljud och två inte helt duktiga flygare kom farandes. Det visade sig vara ungarna som var ute och testade vingarna. En av de två sötsnörena satte sig på ett räcke och putsade sig. Lite småklumpig var den, man ville inte sluta titta. Av fyra möjliga falkar såg vi alltså tre stycken. Det var en häftig upplevelse, mitt i centrala Göteborg!
Tagit kort genom tuben med min mobilkamera. Vill du se bättre bilder på Pilgrimsfalkarna, kika här.
I den gula ovalen sitter en av ungarna. Foto taget utan kikare. 

2 kommentarer:

  1. Härligt :)spännande att vara fågelskådare!

    SvaraRadera
  2. Absolut! Extra kul när man dessutom får se pippin man är på jakt efter!!
    Trist att din blogg är nedlagd! Var så himla kul att läsa den.
    Kram!!

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad eller två :)