tisdag 17 juli 2012

Rom runt

I går eftermiddag landade vi, jag och A, i Rom. Resan gick smidigt, flög från Göteborg City Airport och var framme här nere efter 2½ timme. Ursmidigt. 


Idag på förmiddagen åkte vi med lokalbussen ner till Vatikanen, 33,5 grader varmt och mängder av köande turister. Det blev därmed inget besök inne i kyrkan. Här bor det tydligen ca 450 medborgare vilket innebär att det är världens minsta stat. Både till befolkning och yta, faktiskt. Landet gick över till euro samtidigt som Italien och det präglas också mynt här. Men upplagan är mycket liten och köps som regel upp av myntsamlare. 


Vi hann också åka med en turistbusstur runt stan. Ett enkelt och smidigt sätt att snabbt se alla sevärdheter, för att senare avgöra vilka man vill bekanta sig närmare med. Jag har aldrig tidigare åkt på en sådan buss, men A lyckades övertala mig. Det var förvisso informativt, så helt fel var det ju inte. Solen gassade och jag satt och lapade sol på en av takplatserna. Härligt!!
Med Tibern i bakgrunden, Italiens tredje längsta flod.
Vatikanstaten har egen post och säljer där sina frimärken.
Köpte mig en liten väska :) 
Colosseum 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad eller två :)