Åter till praktiken. Började 21.30 igår kväll. Träffade min handledare R, strax efter 21. Fick balla lyskläder i orange, från topp till tå. Valde vintervantar, brukar ju frysa så jag ville vara på den säkra sidan. Vid 21.40 skulle vi ut på bangården för att fixa med det första tåget, ankommande från Malmö. Ett antal vagnar mitt i tåget skulle tas bort. Och då förstår man att det inte är det lättaste att ta bort vagnar mitt i. Det ska kopplas loss på två ställen (i det här fallet skulle vi ta loss vagn 6 - 11). Köra iväg med vagn 1-11, som fortfarande satt fast på loket. Lokföraren kör. Vi som agerar växlingspersonal står på små fotsteg på godsvagnarna. Jag klamrade mig fast för glatta livet. Kändes som vi körde i typ 100, men jag skulle gissa på att han tuffade fram i 20 eller så. Vagn 6-11 lämnas på ett annat spår, tåget kör tillbaka och hämtar vagn 12 - ja, hur många det nu var. Klart!
Sedan kom ett annat tåg och vi hade i uppgift att fixa ihop ett nytt tåg av delar av detta och vagnar från ett gäng olika spår. Tåget skulle avgå kl 03.40. Det var ett väldigt pyssel och jag är himla glad att det inte blev ett förhör sedan. Jösses! Och som grädde på moset höll de på med ett arbete i elledningarna bredvid oss (E-skydd?) så stora delar av bangården var kolsvart. Det var i och för sig bara vi där, men lite läskigt var det. Lysa runt med ficklampa. Många harar såg vi, de verkar trivas utmärkt på bangårdar har jag märkt.
Vi står på utsidan av loket och kör. Radiolok heter det då. R hade en dosa på magen som han gasade och bromsade med. Detta är en liten V5:a, ett diesellok. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Skriv gärna en rad eller två :)