torsdag 14 februari 2013

- Dörrarna stängs!

Fick en fråga från Sophia om jag får ropa något ut i tåget, eller om det bara är tågvärdarna och "Plåtstina" som hörs. Jag ropar en hel massa saker, varje dag. Vanligast är:

- Dörrarna stängs!
- Detta är pendeltåget till Göteborg/Kungsbacka/Älvängen/Alingsås/Floda. Dags för avgång, tag plats, dörrarna stängs.

Ibland säger jag också:

- Vi står och väntar vid en signal som visar rött. Och förhoppningsvis får vi snart åka vidare (eller något liknande, beroende på vilket besked jag fått om varför vi står stilla). På X61 kan "Plåtstina" säga detta om jag vill. Jag alternerar lite beroende på humör :)

På de lite äldre pendeltågen X11 får jag dessutom ofta ropa ut hållplatserna själv eftersom "Plåtstina" inte vill vara med.

- Nästa uppehåll Liseberg, Liseberg nästa. Se upp för avstånd mellan tåg och plattform. 

På tal om något helt annat. Tyvärr är det så att tågen klottras ner, väldigt ofta. Suck!! Det betyder att vi får köra iväg tågen på sanering. Här ser du en Regina som är inne i avfärgningshallen och blir fin igen. Inte jag som kört dit tåget dock. Jag körde nämligen en annan sträcka idag, för första gången, och hade därför med mig en vägvisare. En lots. Han hade sedan i uppdrag att köra den här Reginan till klottersaneringen från spåret bredvid mitt parkerade tåg och jag passade på att följa med den lilla omvägen och lärde mig hitta hit också. Piffigt! Nästa gång kan jag köra till båda ställena på egen hand. 

9 kommentarer:

  1. Jag vet att du är duktig Bella, men du får inte låta det stiga dig åt huvudet. Du kan väl ändå inte köra till både G, Kb, Än, A, Fd, Sär och Icko på samma gång?? Nu får du allt ta och lugna ner dig ett par hekto, ditt semlevrak. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du é la för rolig, Mikael!! Med Batmotrain säger det swoosh, swoosh och så klarar man av alla destinationer på en gång. Har du inte testat??

      :D

      Radera
    2. Själv blev jag stående i Gamlestan i flera timmar mitt i rusningstrafiken med skuren motor på min X61:a häromdagen. Jag tyckte nog fan inte att det sa så värst mycket swoosh där inte... Men så var det ju inget Batmotrain heller... ;-)

      Radera
    3. Åh, fyyy!! Stackars dig :(

      Radera
  2. :-) kul! Ska hoppa på ett tåg och lyssna på dig!
    "Stäng dörrarna" får mig att fnissande tänka på svenska filmen.......

    Trevlig helg :-)

    SvaraRadera
  3. Som resenär uppskattar man verkligen när man får information om varför tåget står still.Bra Bella! KiS

    SvaraRadera
  4. Det där jävla avståndet... Man klarar ju inte av att ta sig av med en barnvagn ensam! :( Vid Aspedalen sist fastnade jag halvvägs ut och fick vänta o ropa förgäves innan lokföraren fick nog (ca 30-40 sekunder) o ropade ut att ngn skulle hjälpa mig. Varför kan ni inte fälla ut det nedersta fotstödet vid den hållplatsen????? :P Det är ju typ 40cm ner till marken?! Klarar ens en person på kryckor/gammal skraltig pensionär etc det?? Hur många har inte ramlat där? :P Mvh en ARG resenär!!!!! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. :(
      Stackars dig!

      Svar på frågan: Fotstegen går inte ut överallt på den hållplatsen. Asfalten ser ut som en mindre berg- och dalbana. Så om man använder fotstegen fastnar de på vissa ställen och dörren öppnas inte alls. Därför, inga fotsteg på Aspen, Aspedalen och Jonsered åt något håll. Sorry!!

      Radera
  5. Määäääh jävla hållplatser vem ska jag skrika på så de fixar asfalten? :P Ja det var synd om mig den dagen! ;) Men nu vet jag och säger alltid till någon att hjälpa mig innan jag ens funderar på att gå mot dörren! ;) Kram Bella!!!!!!! :) Jag var så arg när jag skrev förra inlägget att jag glömde krama dig! ;(

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad eller två :)