tisdag 12 mars 2013

Varberg - Borås

Igår ringde en av planerarna på jobbet till mig och undrade om jag ville åka linjekännedom mellan Varberg och Borås idag. Så klart jag ville!! Det är en sträcka jag aldrig åkt tidigare. För att få köra där måste jag åka/köra sträckan tillsammans med någon som känner till sträckan. Det är en gammal bana med äldre utrustning (System M) och kraven på linjekännedom är därför extra höga. 

Började med en passresa. Åkte som vanlig passagerare, alltså, till Varberg tillsammans med lokföraren som skulle köra. Vi hämtade en parkerad vagn och kontrollerade att allt var ok med den. Sen iväg. Jag älskar de äldre banorna!! Den härliga du-dunk som hörs när man "tuffar" fram genom åkrar och skogsmark. Ljuvligt!! Hoppas jag får en egen tur dit snart. *längtar*

(Hmmm, åke förbi banan till Lysekil när jag var på Nordens ark. Blev så klart helt vild och informerade A om både det ena och den andra. Misstänker att han stängde öronen tämligen omgående. Men... Hur går man tillväga för att få köra där? System S är det om jag minns rätt. Well, en liten parentes som blev större än jag tänkt. Måste kolla upp det där.) 

I Varberg stod ett sött lok och en mätvagn. Frågan är vad vagnen mäter? Bilder nedan. 

Tog en kort på en klotväxel och spåret som växeln ledde till. Anar mig till att den uppställningen inte används så ofta. Men spårspärrarna (eller hallonbåtar som de också kallas) fanns kvar gömda i gräset. De små "hallonbåtarna" har jag skrivit om tidigare. 

4 kommentarer:

  1. "För att kunna kontrollera järnvägarnas kondition har Banverket mätvagnar som körs på banorna med jämna mellanrum. Mätfordonen kontrollerar spårets läge, kontaktledningens läge, rälsprofil och rälsslitage, ojämnheter på rälens överyta och varmgångsdetektorernas funktion. Dessutom videofilmas banan och kontaktledningen under mätning. Mätresultaten samlas i diagramform och ett kvalitetstal för banan räknas ut så att man lätt kan följa förändringar från år till år."

    http://www.jarnvag.net/index.php/vagnguide/matvagnar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack!!
      Nu lärde jag mig något nytt. Igen :)

      Radera
  2. Phu, lokförare skulle jag blivit istället......för idag har jag inte hittat någon anledning till varför jag pluggat i 3 år för att vara trevlig och göra saker som vem som helst kan göra :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad trist! Låter inte som en bra dag :(
      Vi får höras så får du berätta vad som hänt.

      Kramar!!

      Radera

Skriv gärna en rad eller två :)