måndag 26 september 2011

Hostan fortsätter...

Det blev ingen skola idag eftersom jag både hostar och har feber. Jag är helt klart på bättringsvägen i alla fall, så förhoppningen är att det blir skola på onsdag.


Innan läggdags brukar jag försöka läsa för att varva ner. Det är härligt tycker jag. Just nu ligger "Äta djur" av Jonathan Safran Foer på min egengjorda pall bredvid sängen. Intressant bok. Han intervjuar allt från veganer till slaktare. T o m en vegan som bygger en slakterianläggning, vilket kan tyckas udda. En fråga jag ställer mig nu när jag läst boken är varför äta gris men inte hund? Jonathan har med ett recept på hundgryta till bröllop.

Kattstek?
Vilket slöseri att göra sig av med alla husdjur när de kan ätas, eller?
Provocerande?
Kanske, men vad är skillnaden mot att äta
gris/får/kyckling/abborre/lax/räka?


Egentligen.

Nu handlar verkligen boken mest om att presentera fakta. Han skriver på ett underhållande sätt utan att försöka trycka på folk att bli vegetarianer/veganer. Men som allätare kanske man kan göra olika typer av val, trots allt. Läs den, om du vågar ;)


Under länken (ovan, klicka på "Äta djur") finns ett gäng recensioner för den som vill kika.

1 kommentar:

  1. Tack för dina länktips, kanske skulle ta och leta upp den där boken!

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad eller två :)