söndag 30 oktober 2011

Duktig flicka?

Har precis läst ut "Så ung? Och så duktig!" av Katarina Pietrzak. Jag hittade den på loppisen här i närheten. Och tänkte att den kanske kan vara intressant att läsa?! 10 mycket olika kvinnor berättar om prestationskraven i samhället som ibland når oskäliga höjder. Kvinnorna bekriver hur de hanterat pressen och också hur vissa inte orkat, utan gått in i väggen.

"Människan ska inte behöva anpassa sig till systemen, utan systemen bör så långt som möjligt anpassas efter människan" står det bland annat. Och så är det väl ofta? Schemat styr skolan, istället för att behoven i skolan styr schemat. Hur kan det bli på detta viset?

Pustepaus
"Ta en pustepaus i kön i stället för att reta dig på att tiden går." Det ska jag börja tillämpa mer. Jag blir ofta stressad och irriterad om det går långsamt. Folk som sölar kan göra mig galen. Men problemet ligger nog hos den som blir irriterad? Mer pustepauser åt Bella :) Yepp, så får det bli. Skall börja praktisera detta omgående!

Jag tyckte boken var läsvärd. Inte jättemycket nytt, men tänkvärd. Och några bra tips på vägen. I alla fall på min väg.

1 kommentar:

  1. Intressant och sant alla behöver en pustepaus :) Kram

    SV: Det finns ett Les Mills gym här, men på de kommunala gymmen har de inte Les Mills pass och på YMCA får man betala xtra för deras pass!

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad eller två :)