fredag 7 september 2012

Dyrön

Idag har vi, jag och A, varit på utflykt på Dyrön. Lite märkligt ställe att åka till kanske?
Orsaken till resan är min lokförarpraktik. Nu går det inga tåg hit, så anledningen kommer sig av något helt annat. Jag och min handledare satt och läste om vad vi som förare ska anmäla gällande påkörda vilda djur. Vi ska till exempel ringa in om vi kör på en älg, ett rådjur, en örn och andra större djur. Ett av djuren förvånade oss väldigt. Man ska nämligen anmäla om man kör på mufflonfår. Jag fick allt söka på nätet innan jag hittade vart mufflonfåren håller hus. Jo, de bor på Dyrön. En yttepytte ö utanför Tjörn utan fast förbindelse. Man får helt enkelt ställa bilen i Rönnäng och ta båten över.

Den stora frågan återstår. Hur stor är sannolikheten att man ska köra på ett mufflonfår med tåget??
Vi letade efter mufflonfåren i flera timmar, men inte en endaste en ville visa sig.
Det positiva är att jag måste åka tillbaka och leta igen :)
Fantastisk vandringsled fanns. Drygt 5 km lång och grymt backig. Men vilka vyer!!
Hösten är här!

1 kommentar:

Skriv gärna en rad eller två :)