fredag 19 april 2013

Fjällgraven - Hjorth & Rosenfeldt

Fjällgraven är författarduons tredje deckare. Tidigare har jag skrivit om Det fördålda och Lärjungen. Jag var mycket förtjust i första boken. Nummer två gillade jag mindre. Funderade på om jag skulle läsa trean, men eftersom Det fördålda var så himla bra valde jag att chansa. Och vilken tur att jag gjorde det. Fjällgraven var riktigt bra. 

Åter får man möta Sebastian Bergman och hans kollegor på Riksmord. Den här gången är det en massgrav i Jämtland som blir deras fall. Författarna tar upp problematiken bland invandrargrupper, där vissa (läs kvinnor) lever med press från egna landsmän att leva "rätt". SÄPO är också inblandade i handlingen, en historia som är lite långsökt. Men jag tycker ändå de får till det till slut. Precis som de andra böckerna slutar denna med en cliffhanger. Jag vill naturligtvis sätta tänderna i fyran NU!! Men den har inte kommit ut än. 
Böckerna finns på www.adlibris.com. Eller på bibblan :)
Läser mest Cellbiologi för tillfället. Har registrerat mig på en kurs för att samla på mig lite fler högskolepoäng. Det går framåt, sakta men säkert. Min första dugga är avklarad. Just nu håller vi på med en hemlaboration. En som jag låtit mina elever göra många gånger. Känns så där lockande att sätta igång med labben här hemma. Det är inte så att resultatet kommer att förvåna mig. 

På grund av min skadade högerfot har det inte blivit någon MRL på länge. Idag var jag och tränade Cxworx på Nordic Wellness, Järntorget. Superkul att vara med på en klass igen. Har mest cyklat och tränat på gymmet det senaste, för att inte belasta foten mer än nödvändigt. Som ortopedingenjören sa, det är lite lättare om man ska vila armen. Fötterna måste man ju gå på. Det går inte att lägga dem på axeln och promenera iväg. Det leder till att läkningsprocessen tar längre tid. 

Mmm, sant!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad eller två :)