måndag 29 april 2013

Gubbe och katt - Nils Uddenberg

Den 8:e december 2012 såg jag ett tips om en bok, här. Ställde mig i kö för att låna den på biblioteket. Det var tydligen många som ville låna boken, men nu har jag äntligen fått hem den och dessutom läst klart mitt exemplar. Gubbe och katt - en kärlekshistoria. Man behöver inte ha katt för att bli fullständigt förälskad i Kissen. Nils Uddenberg, pensionerad psykiatriker, hade aldrig ens funderat på att bli med katt. Det blev han, vare sig han ville eller inte. Typ. 

Nils funderar mycket. 

På om katten har humor? Är den tacksam? Vem som leker med vem när garnstumpen tas fram? Har den mänskliga egenskaper? Musjakt, är det verkligen helt nödvändigt? 

Detta är en riktig feel-good bok. Den enda negativa är väl att den är på tok för kort. Nils Uddenberg tipsar om Doris Lessing och hennes bok om Rufus. Ännu en bok om en katt, som jag nu står på kö till. Den här gången kommer jag inte att behöva vänta så länge. Ska bli intressant att läsa Lessing. Nobelpristagare i litteratur och allt. 

= (^.^) =

2 kommentarer:

Skriv gärna en rad eller två :)