tisdag 30 april 2013

Måndag i en lokförares liv

Klockan ringde, 3.40. Ett under att jag får i mig frukost vid den tiden. Men jag har på något märkligt vis anpassat mig att äta oavsett tid på dygnet. Får inte i mig några mängder, men lagom med energi för att hålla mig vaken. 4.20 börjar cykelturen till jobbet. Himla bra sätt att piggna till, faktiskt. Söndagsnattsfestprissarna är på väg hem. Avenyn är inte full av folk, men absolut inte folktom. Såg några poliser ta hand om en yngre person som lagt sig att sova/vila på trottoaren. 
4.45 börjar jag jobba. Vi börjar alltid våra arbetspass med att skriva ut ett gäng dokument. Dessa informerar oss om fordonen man ska ha under dagen och om det är något speciellt vi bör känna till på sträckan man ska köra. Kan till exempel vara en hastighetsnedsättning pga arbete. Just nu håller man på och fixar till perrongen i Jonsered. Då får tågen bara köra 70 förbi där. Rör ju i och för sig inte pendlarna direkt, för de stannar ju ändå i Jonsered. Men andra tåg, exempelvis X2000 på väg till Stockholm, susar förbi och måste sänka farten. 

5.00 gångtiden börjar. Hämtar och gör i ordning en pärla på ett av parkeringsspåren. Modell X61.

Eftermiddagen ägnades mest åt vila. En promenad till biblioteket. Och ett pass Poweryoga. Har ett ständigt nyårslöfte att jag ska träna mer Body Balance och Yoga. Brukar stanna vid att jag minsann lovar, dyrt och heligt, att jag ska ägna mig åt den här typen av träning minst en gång i veckan. Eller i alla fall en gång per månad. 2013 har jag lyckats med ett pass. Hittills. Men nu ska det bli ändring! *fnissar högt för mig själv* Instruktören var jättebra. Klassen gick på Järntorget strax innan fyra. Inte mycket folk, så det var gott om plats. Vi får se om det blir ett pass till i år. Känns som ett rimligt mål. 

21-tiden. Läggdags. 
Idag, tisdag ringde klockan 2.25. Yey!!

1 kommentar:

  1. Åhh vilken fin header :) passar en lokförare!
    Jag är inte avundsjuk på dina arbetstider, skulle vara en zombie!

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad eller två :)