onsdag 1 maj 2013

Vår på Botaniska

Orsaken till att jag flyttade till Göteborg 1997 var för att kunna plugga biologi. Första året läste vi flera olika områden inom biologi. Bland annat en "grön" del på Botaniska Institutionen. Exkursionerna hölls till stor del precis utanför dörren, i Göteborgs Botaniska Trädgård. Vilken lyx! Jag blev dock inte biten av varken de tjusiga blommorna eller de hemlighetsfulla lavarna. Istället kom jag att fördjupa mig i celler och deras fysiologi, men det är en annan historia. Idag tog jag en lång promenad i vitsippsdalen och upp på bergen ovanför Rododendrondalen. 

Bild 1
Vissa blommor har redan slagit ut i parken, trots kylan. Snygg färg!

Bild 2
Lite att tänka på när man går runt i Vitsippsdalen, inte bara titta ner. Man måste se upp också.

Bild 3
En fågelholk precis i min smak. 

Bild 4
Här har vi artat lavar, jag och mina dåvarande klasskompisar. 

1 kommentar:

  1. Åhh...där måste jag ta en tur när jag kommer ner :-)
    Är det nästa vecka ni åker på resa eller redan denna?
    Kram

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad eller två :)