fredag 17 maj 2013

Verkstadsbesök i Falköping

Den nya verkstaden för X61:orna ligger i Falköping. Det betyder att vi med jämna mellanrum får köra upp vagnarna dit. Smidigast verkar det vara att vi kör på natten, då det är ingen persontrafik ute. Häromnatten fick jag köra upp en vagn (se pärlan nedan). Det är inte bara lite tågtrafik på nätterna, de håller också på och fixar med spåren. Och tunnlarna. Och troligtvis en massa annat. Det betyder att hastigheten bitvis är rejält sänkt, samt att det ibland bildas köer. Ingen drabbad dock, förutom jag själv. Körde som ett så kallat tjänstetåg, dvs utan passagerare. När jag levererat fordonet, gick jag runt verkstan till andra sidan och hämtade en vagn som var färdigreparerad. Kontrollerade att allt fungerade som det skulle, åt min medhavda matsäck och sen iväg i natten. Ungefär halv fyra var jag tillbaka i Göteborg. Träffade ett gäng kollegor som fixade i ordning fordon som skulle ut i morgontrafiken. Jag själv cyklade hem.

Levererad

4 kommentarer:

  1. Hej!

    Trevlig blogg, inte sista gången jag läser här!:-)

    En fråga angående X61:
    Har sett Västtrafik X61 någon gång. De ser fina ut på utsidan. Är de bekväma att köra också?

    Du har ju inte så mycket att släpa på iallafall...
    Antar att de inte är bekvämare än Rd2-loken, hehe?;-)

    //

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloj!

      Tack så mycket!

      Rd2 har jag bara kört på LIA och de var toppen. Ja, jag gillade även Rc2:orna, faktiskt :) X61:orna är riktigt bra att köra. Hög komfort, tyst förarmiljö, radio (om man vill lyssna på det). Ganska pigga och dessutom lättbromsade. Men det är väl alla motorvagnar i jämförelse med 600 m godståg på x antal ton.

      Radera
    2. Okay. Rd2 är mina favoriter helt klart, dessutom färgsättningen är också mycket lyckad enligt mitt tycke!
      Hoppas alla Rc-lok den nya färgsättningen. Den där oranga Rc4an kan väl vara lite kul att bevara iförsig.

      Sedan verkar man ha fått till ett väldigt bra antislirsystem på Rd-loken också.

      Rc2?:-O Jag gillar Rc4 lite bättre än Rc2, där har vi ju radion!;-)

      Det låter som X61 är rätt trevliga också, men det är nog lite mer känsla i att köra ett långt tungt godståg!;-)
      Ja, det är en väldig skillnad på broms mellan godståg och motorvagn!

      //

      Radera
    3. Sant! Radio är ju trevligare än utan. Men bara det är ett lok är jag rätt nöjd med tillvaron ;)

      Radera

Skriv gärna en rad eller två :)