torsdag 16 maj 2013

Island - den blå lagunen

Här kommer ett sista inlägg om min resa till Island. Sista dagen besöktes den blå lagunen. Mitt bland de svarta lavastenarna öppnade sig en sjö. Varma källor gav vattnet en temperatur på 37 - 40 grader. Den turkosa färgen kom sig av kisel- och svavelmineraler samt mikroorganismer. Kan tänka mig att det är en, om möjligt, ännu häftigare upplevelse att bada här när det är minusgrader och snö. Även regn och blåst gav badet en extra krydda, kan jag meddela. Vill du ser hur själva badanläggningen ser ut, klicka här. Vattnet sägs var en riktig mirakelkur och det fanns små "stationer" med lera på flera ställen. Många simmade omkring med leran som ansiktsmask. Även jag, en liten stund. 


Fem dagar på Island räcker inte långt. Det var massor med saker jag inte hann göra. Åka på valsafari, rida på islandshäst, besöka gejsrarna och eventuellt vandra på en glaciär. Jag hoppas jag tar mig tid att åka tillbaka hit. Jag rekommenderar verkligen Island som resmål. Framförallt om du är minsta naturintresserad. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad eller två :)