måndag 13 maj 2013

Island - varma källor

Idag ska du vara glad att du inte kan känna stanken av ruttet ägg jag kände när jag fotograferade vissa av bilderna. Nedan ser man hur det ångar från de varma källorna, vattnet i pölarna bubblar och fräser. Du ser resterna av grunden från ett gammalt hus som stått här i mitten på 1900-talet. Även varmvattnet på Island luktade ibland lite lätt av svavelväte, samma kemiska substans som gör att ruttna ägg luktar urk. 


Nybildad mark. Växtligheten är nästintill obefintlig och marken är svart. En lavaöken, så kallas det du ser på bilden nedanför. Det man lade märke till väldigt snabbt på Island, som turist, var att det i stort sett saknades träd här. Några planterade granar och björkar i trädgårdar, men i övrigt inga alls. Det odlas inte heller något, förutom i växthus. Inga vetefält, rapsfält eller blommande ängar. Det beror väl både på det subarktiska klimatet och andra begränsningar?


Fåglar tittade vi efter hela tiden. Ibland dök de upp när man minst anade det. Här syns två stycken Ljungpipare i mitten av bilden, helt oberörda av bilen som står några meter från dem. Två hanar uppvaktade flitigt en hona (ej i bild). Fascinerande på Island var att fåglar syntes precis överallt. Och att de verkade relativt orädda. Rovfåglar saknas i stort sett helt på ön, förutom några havsörnar uppe i nordväst, vilket kanske är en förklaring till deras oskygga beteende?


En bild tagen med systemkameran, där en av hanarna syns lite tydligare. Alla mina bilder är redigerade med PhotoScape innan jag lägger upp dem i bloggen. Orsaken till att jag redigerar bilderna är för att de ska se så verklighetstrogna ut som möjligt, eller för att jag som nedan, vill belysa fågeln som är kamouflerad. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad eller två :)