lördag 3 augusti 2013

Falköping

Yey!! Är äntligen tillbaka på jobbet igen! Nä, det råder väl inget tvivel om att jag gillar mitt jobb?! 

Jag började med att köra en X61 till verkstan i Falköping. I vanliga fall kör man dit ett tåg och sedan kör man tillbaka ett annat, i ett svep. Nu är det arbeten på nätterna (och ibland dygnet runt, tror jag), så det är avstängt mellan Lerum och Göteborg. Därför kunde jag inte köra tillbaka till Götet direkt. Istället fick jag sova på Hotell Ranten och påbörja min färd på morgonen. Insåg, väl var på plats att jag sovit på hotellet tidigare. När jag gjorde praktik på Green Cargo, Göteborg. 

Bild 1
Jag kommer till den X61:a som är färdig från verkstan. 2.40 ringde min väckarklocka. Uppe före tuppen med andra ord. 

Bild 2
Resan ner mot Lerum gick mycket smidigt och jag var framme en stund före tidtabellen. För att ordningen på tågen skulle stämma fick jag vänta vid infarten till Floda, så att min kollega kunde köra förbi. Jag står på det högra spåret och väntar vid en röd signal. På vänstra spåret är det grönt för kollegan. Detta vet jag eftersom jag pratat med han (tågklareraren) som just den här natten jobbade med att styra tågtrafiken på sträckan. När vi får rött i en signal, ringer vi förare och frågar varför vi står där. Ja, om det inte är uppenbart av någon anledning, då ringer vi inte. Sen informeras passagerarna om varför vi står still. I det här fallet hade jag inga passagerare med mig, så inget ropande i högtalarna :)

Bild 3
Min kollega i en annan X61 susar förbi. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad eller två :)