söndag 25 augusti 2013

Svartvingad glada

I går, lördag, var jag och A ute och spanade efter fågel. Det stora målet var den Svartvingade gladan som setts ett par dagar några mil från Falköping. Sedan den 18/8 har fågelintresserade vallfärdat till Skånum, Grolanda för att se denna raritet. Jag tror detta är tredje gången fågeln ses i Sverige. I vanliga fall bor den som närmast i sydvästra Europa. Det är en synnerligen ovanlig liten rovfågel, nästan helt vit. Endast vingspetsarna är svarta. När vi först kom till Skånum, ett par hus i en vägkorsning, behövde vi inte fundera länge på om vi hamnat rätt. Längs den smala vägen stod bilar uppradade och folk hade sina tubkikare uppställda. Efter en stunds spanande gav vi upp och åkte till Hornborgasjön för att leta efter den Svarta storken som skulle finnas där. Den hittade vi vid "Trandansen" men jag lyckades tyvärr inte fånga storken på bild. Dessutom såg vi en Havsörn som satt vid en vassdunge på marken. Stor fågel, en så där 2,5 meter i vingspann. 

Den svartvingade gladan hade vi inte gett upp hoppet om riktigt än. Vi åkte tillbaka till Skånum för att kika en sista gång. Klockan började närma sig 19 och dagen innan hade den setts vid 19.40. Kanske, kanske skulle den dyka upp. En ryttlande fågel fångade min uppmärksamhet och jag frågade A vad det kunde vara. Han gissade på Tornfalk. Efter en stund satte sig fågeln i ett träd och jag hann fotografera den genom tuben, oklart om det var samma individ dock. Oroligt söt! 
Tornfalk
Efter att Tornfalken lämnat sin utkiksplats i trädtoppen gav vi oss iväg ett par hundra meter för att kika efter gladan. I ögonvrån såg jag något ljust som rörde sig en bit över ängen. Pekade ut pippin för A och det var Den som kom flygande precis över våra huvuden. Vit med tydliga svarta vingspetsar (precis som Havssulan), liten och kompakt (där slutar likheterna med Havssulan). Vacker. Jättefin. Wao!! 20 - 25 sekunder senare var den borta. Flög över skogsdungen du ser nedan. Ingen annan hann se den och idag, söndag, har den inte blivit inrapporterad. Vilken otrolig tur vi hade! Vilken fantastisk dag!!
Bilder på gladan finns här. Från ett tidigare besök 2012 i Tranemotrakten. 

2 kommentarer:

  1. Ja det var ju tur.Skulle jag ha sett den skulle jag nog trott att det var en fiskmås.KiS

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det tror jag inte. Men frågan är vad vi faktiskt såg... Det verkar som en hane av arten Blå kärrhök befann sig i området. Och den är lite för lik gladan för att jag ska vara nöjd. Suck!!

      Radera

Skriv gärna en rad eller två :)