torsdag 29 augusti 2013

Göteborg - Nässjö, tur och retur

Den här veckan och nästa går jag min fordonsutbildning på Regina. Vi började med två dagar teori, i klassrum på förmiddagen och ute på själva fordonet på eftermiddagen. Och nu är vi mitt uppe i 2 dagars körning. Igår fick jag åka min första tur i förarhytten till Nässjö. För den som har bra minne, så kanske du kommer ihåg att jag gjorde min bangårdspraktik i Nässjö. Här har jag skrivit om min första dag där. Och här har jag skrivit om supertunga vagnar. Det finns ett gäng inlägg om mina upplevelser som medåkande växlingspersonal i juni 2012, för den som är intresserad :) 

Att köra tåg fram och tillbaka till Nässjö tog ett antal timmar. Fräckt. När man sitter där framme och kör, säger det bara swisch så är man framme. Det där med tidsuppfattning är ett festligt fenomen. För att återgå till tågen. Har kört både Regina och den nyare varianten, E-Regina. Och jag tror allt mitt nya favorittåg är E-Reginan. Fast jag måste så klart köra den lite mer innan jag kan ge den platsen som favoritfordon. På bilden nedan har jag förevigat min första tur till Falköping med passagerare. Har ju kört X61 dit tidigare, men då är jag helt ensam på tåget. 

I Falköping bytte vi ände på vagnen men istället för att köra tillbaka mot Göteborg, svängde vi vänster mot Nässjö. Idag har jag fått köra till Vänersborg och sen ett varv till Borås. Imorgon ska vi lära oss koppla ihop två vagnar med varandra. Multa. Något mer ska vi säkert också lära oss.

Falköping
Utsikt i Jönköping, där vi hade ett uppehåll på ungefär tio minuter på grund av tågmöte.

1 kommentar:

Skriv gärna en rad eller två :)