söndag 11 augusti 2013

Metro 2033 - Dmitrij Gluchovskij

Blev rekommenderad den här boken av vännen A. Samma tjej som fick mig att börja läsa e-böcker på mobilen. Att läsa böcker i telefonen har jag skrivit om här

Jordens yta är förstörd efter ett kärnvapenkrig, ett fåtal människor i tunnelbanesystemet i Moskva har klarat sig. De bor på stationerna och nya typer av "länder" har bildats i underjorden. Vissa stationer är självständiga. Andra har bildat olika typer av unioner, samarbeten och olika ideologier härskar. I tunnlarna tvingas en ung man ut för att hämta hjälp åt en försvunnen man. Man får följa hans resa i underjorden och ibland också i skyddsdräkt upp i ett vittrande Moskva. I den forna huvudstaden lever nu andra typer av varelser än människor. Läskiga mutanter av olika slag. Evolutionen har gått i en helt orimlig takt. En annan sak som störde mig i boken var den totala frånvaron av kvinnor. Jag tror inte en enda kvinna sa ett endaste litet ord i hela boken. Och den var nästan 500 sidor lång. Men i övrigt var boken rätt spännande. Bitvis lite seg, men jag har redan börjat läsa Metro 2034 så blodad tand fick jag allt. Ytterligare en bok ska komma ut och bli den sista i en trilogi. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad eller två :)