tisdag 15 oktober 2013

Döda fallet

När jag och S hyrde bil i helgen, passade vi också på att ta en tur till Döda fallet. Här fanns tidigare ett vattenfall som ställde till elände för timmerflottarna. För att komma ifrån att timret slogs sönder ville man få Indalsälven att ta en annan väg, vid sidan om fallet. När detta gjordes 1796, via en grusås var naturkatastrofen en faktum. En sjö med tusentals miljoner kubikmeter tömdes inom loppet av fyra timmar. Resultatet blev att sjön minskade markant i storlek och Indalsälven fick en ny sträckning. 

En av de första sakerna jag lade märke till var att järnvägen ringlade längs med det numera torrlagda vattenfallet. Jag tyckte mig höra ett tåg komma mot oss och som en oljad blixt sprang jag ner till en bro som gick över rälsen. Lyckades fånga detta godståg på bild. Wiih!!


Döda fallet blev naturreservat 1964 och är en av Raglunda kommuns mest välbesökta turistattraktioner. Det syns att de lagt ner massor av arbete för att få fallet tillgängligt. Vi vandrade längs spångarna, en bra bit upp i luften. Utsikten var mycket fin och naturen var hänförande. 


Vi valde att gå längs en naturstig. Här såg vi bland annat domherrar och en spillkråka. 
Jag och S speglas i vattnet som samlats i en jättegryta. Ett minne från senaste istiden. 

2 kommentarer:

  1. Riktigt tjusiga bilder!:)

    Kul med arbetståget. De där TMX/TMY är fruktansvärda att köra men låter rätt härligt!;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket!
      Ja, det hördes på långt håll att de var på väg! Har dock aldrig kört en så´n. Enda dieselloket jag kört (på LIA) var T44 mellan Halmstad och Malmö. Då fick man ha öronproppar i hela tiden...

      Radera

Skriv gärna en rad eller två :)