lördag 1 juni 2013

Arbetsplatsklassikern - cykel

Jag har 14 dagar på mig att cykla de sista 94 km av Vätternrundan. Idag har jag cyklat 2,6 + 7,49 + 7,5 km. Sista delen startade i strålande sol och slutade med hällregn samt att blixtarna stod som spön i backen. Hade max en kilometer kvar när regnet började ösa ner. Väl hemma upptäckte jag en fläck på hälen som fortfarande var torr. I övrigt var jag, typ, genomblöt. Men regnet var varmt, det var en härlig upplevelse. Med tanke på allt elände jag haft under natten kunde jag ju inte bli träffad av blixten också. Fast så fungerar det nog inte. 

Spöregn
Som gymnasielärare har jag under 11 års tid sett mina elever ta studenten. Glädjen är stor. Sång, dans, betygsutdelning, fina tal, champagnefrukost men också tårar och en viss sorgsenhet, för nu är det över. En av ganska få dagar i livet när det sker en riktigt stor förändring. Man rusar ut genom dörrarna på skolan och sen är man ute. I en annan typ av verklighet. Vuxen. 

Körde nattpendel nu natten som gick. 
Såg studenterna, de unga vuxna, (inte mina gamla elever, tack och lov...) från en annan sida.
Saknar ord. 
Faktiskt. 

Sjungom studentens lyckliga dag...

Kan gissa att en och annan har svår huvudvärk idag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad eller två :)