onsdag 26 juni 2013

Sandmannen - Lars Kepler

Sandmannen, bok nummer fyra av författarparet som kallar sig Kepler. Jag har läst samtliga utgivna böcker i serien och den tredje, Eldvittnet, har jag skrivit om i ett tidigare inlägg. Sällan har mina förväntningar på en deckare varit så höga som på denna. Och samtliga infriades. 

En ung man, dödförklarad sju år tidigare, vandrar helt plötsligt upp på en järnvägsbro i närheten av Stockholm. Natten är kall, snön ligger djup, ett godståg kommer åkande på bron och kör så när över mannen. Polis hittar honom tillslut och efter en tid när man inser att han faktiskt är den Mikael man trott blivit offer för en seriemördare, blir rikskrim och Joona Linna inkopplade. En stor fråga är var Mikael har varit under alla år? Var är hans försvunna syster? Är hon också i livet?

Samtliga böcker i serien rekommenderas. Jag tycker de är riktigt bra.

Boken finns att köpa hos adlibris.com
Keplers debutdeckare, Hypnotisören, har blivit filmatiserad. Är generellt försiktigt skeptisk till att se filmer baserade på böcker jag läst. En pojke mirakulöst överlevt slakten av hans mamma, pappa och lillasyster. Pojken som svävar mellan liv och död är enda vittnet till det brutala mordet. För att kunna finna mördaren ber en läkare sin kollega att hypnotisera den svårt medtagna patienten. Hypnotisören spelas av Mikael Persbrandt och Lasse Hallström är regissör. Skådespelarprestationerna var över förväntan, vill särskilt lyfta fram Lena Olin som spelade Persbrandts fru. Boken och filmen är inte identiska, men det var såpass länge sedan jag läste boken att det inte störde mig. 

Filmen finns hos cdon.com 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad eller två :)