lördag 15 juni 2013

Var blev du av Bernadette - Maria Semple

Någonstans läste jag ett boktips om Var blev du av Bernadette. Jag ställde mig direkt i kö på bibliotekets hemsida, någon vecka senare hade boken kommit in. Måste säga att framsidan tilltalade mig. Fräck och annorlunda. Ja, hela boken var udda. Den är uppbyggd av en massa mejl, vanliga brev, rapporter av olika slag och däremellan kommer karaktärernas tankar in. 

Huvudpersonen är en 15 - årig tjej, Bee, som bor med sina föräldrar i Seattle. Modern, Bernadette, är en arkitekt som vunnit ett fantastiskt fint pris, men som helt slutat skapa. Hon ägnar istället all sin energi på att klaga på sin omgivning. Hennes största bekymmer är "myggorna" föräldrar till barn som går i samma skola som Bee. Konflikterna beskrivs på ett mycket underhållande sätt. Fadern jobbar som någon slags chef på Microsoft. Bee önskar sig en resa till Antarktis i födelsedagspresent och det innebär en massa planering och strul. Inte stället modern vill åka till då hon lider av svår sjösjuka. Inte heller gillar hon att överhuvudtaget lämna deras gigantiska förfallna hus. Bernadette går inte i affärer till exempel, utan korresponderar med någon i Indien som på distans sköter alla hennes förehavanden. Skumt är bara förnamnet. 

Boken är bitvis helt orealistisk. Men eftersom den var så annorlunda skriven, tyckte jag att det var läsvärd. Och ibland riktigt rolig. 

Bild från www.adlibris.com 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad eller två :)