onsdag 7 december 2011

Första snön...

... kom igår. 
Strax innan fyra på morgonen ringde klockan. Morgonpigg är jag inte, vilket resulterar i att jag får i mig min frukost och sedan halvt i koma beger mig ner till cykelförrådet. Kommer ut med cykeln och fryser till is. 
- Vad är detta?? Ett vitt täcke ligger över träd, gräsmatta och cykelbanor. Som tur var, så var jag ute i god tid och hjälmen var på. Så det var bara till att börja trampa, långsamt. 
Väl framme på Centralen ser jag att vårt tåg går. Det var inte helt säkert att det skulle bli någon tur idag, för dagen innan var banan avstängd på grund av problem med rälsen. Nu var dock felet avhjälpt. Toppen!


Skoj att få köra i snö, även om det inte var så mycket. 1 cm, kanske. På sin höjd. I Norrland kallas det kanske för frost?
Det var inte så halt att bromsa, utan tåget betedde sig ungefär som vanligt. Vi körde först till Uddevalla med favorittåget, Regina. Sen fick vi byta och köra skytteltrafik mellan Vänersborg och Öxnered med en X11 (se nedan) och därefter körde vi från Vänersborg via Trollhättan till Göteborg men en annan Regina. Mellan Trollhättan och Göteborg står granen Fredrik, lokförarnas lilla skyddshelgon. Där är det viktigt att man tutar. Annars drabbas lokföraren av sorg och bedrövelser på obestämd tid. Så lyssna noga när du tar tåget nästa gång mellan Trollhättan och Göteborg. Tutar föraren eller inte, mitt ute i skogen? Om inte, kan ni nog vänta er trubbel med signaler eller i värsta fall en evakuering av det snart trasiga tåget ;) 


En X11 som jag precis kört. Lägg märke till tutan uppe till vänster på tåget :)
För den som undrar. Snön har givetvis smält bort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad eller två :)