tisdag 17 januari 2012

Dolomiterna

2008 åkte jag till Italien för att spendera en härlig Sportlovsvecka i backen. 2 meter snö var det och isande kallt. Men vilket före!! Kom man till backen tidigt, och det gjorde jag för bussen gick bara en gång på morgonen, så var snön nästintill helt orörd. 
Utsikten var hänförande! 


Självklart är mina skidkläder rosa :) Då syns man i backen! Hade vitt innan, då syns man inte (alls). På bilden längst upp till höger åker jag på glaciären
Marmolada, fräckt va?! Det är den enda stora glaciären i Dolomiterna. 
Uppe på glaciären var det -17 grader kallt och nere i dalarna en så där -10. Så det hände att jag tog en Glüwein eller den smaskiga drinken som syns längs ner till höger i bild redan innan
lunch. Annars fungerade varm choklad utmärkt som värmande dryck. 

Fruktsalladen som serverades på ett underbart vackert hotell i Armentarola var stor nog att ersätta en hel lunch.


Om man vill ta sig en hel dagsutflykt kan man ge sig ut på klassiska "Sella Ronda", en tur runt jätteberget i mitten, typ. Det roliga med skidåkningen här var att variationen var nästintill oändlig. Det fanns backar för precis alla. Den italienska maten passar mig utmärkt och jag kommer säkert att åka tillbaka hit i framtiden. Hoppas jag i alla fall! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad eller två :)