måndag 23 januari 2012

Spanaren

På Madagaskarresan besöktes flera stycken nationalparker. Dag 18 lämnade vi Touliar klockan 05.00. I bussen fanns ingen värme, så det var riktigt kallt ända tills solen började värma vid nio-tiden. Klockan 10 var vi framme vid Isalo Nationalpark och där träffade vi våra guider. Parken bestod av kalkstensberg i spännande formationer. Vi såg mängder av "ring-tailed lemur" och även någon enstaka "red fronted lemur". En av lemurerna var väldigt orädd och försökte smaka lite på vår lunch.
Ring-tailed lemur som ligger på en gren och spanar

I parken fanns flera fantastiska vattenfall. Vi stannade i parken i två dagar. Förutom lemurerna fick vi se skorpioner, som guiden letade fram under stenarna. Jag trodde skorpionerna skulle vara större, men de var endast 2-3 cm långa. Lika giftiga som en geting ungefär. Det finns inga naturligt förekommande giftiga djur på Madagaskar. Nästan alla växter och djur på ön är endemiska, det betyder att de bara finns här och ingen annanstans på jorden. I Isalo nationalpark är dessutom många av arterna så ovanliga att de endast finns här.
Skorpion
Vi besökte också ett Naturum. Här fick vi lära oss att för ca 250 miljoner år sedan började Madagaskar/Indien att skilja sig från resten av Afrikanska kontinenten som tidigare suttit med i Godwanaland. För ca 100 miljoner år sedan började separationen av Madagaskar och Indien. Lemurerna har kommit till Madagaskar efter separationen från Afrika. Inga primater fanns på jorden så tidigt som för 100 miljoner år sedan, så den stora frågan är hur det gått till. En teori är att små, små förfäder har råkat åka iväg på någon typ av flotte. Detta ska dessutom ha skett vid flera tillfällen. Man har också diskuterat om det kan ha funnits någon form av landbrygga, men i så fall är det märkligt att inga andra gräsätande däggdjur har vandrat över. Det finns inga zebror, antiloper, giraffer eller liknande alls. Inte heller några större rovdjur. Jättespännande tycker jag!
Elefantfot heter den här skumma växten