torsdag 1 november 2012

Djurens frigörelse

Det blir inte så mycket läst nu, förutom JTF´n. Vi har slutprov om knappt fyra veckor på allt vi har lärt oss under lokförarutbildningen.
JTF = Järnvägsstyrelsens trafikföreskrifter.

Mellan studierna av JTF har jag läst en bok av Peter Singer, Djurens frigörelse, som jag borde ha läst för länge, länge sedan. Han har bland annat skrivit en bok som heter Praktisk etik och den hade jag som kurslitteratur under en etikkurs.
Djurens frigörelse handlar om huruvida vi människor har rätt att använda andra djur för våra egna intressen. Och dessutom plåga halvt eller helt ihjäl dem under tiden. Han diskuterar begreppet speciesism, dvs diskriminering av andra p g a deras arttillhörighet. Han anser att alla arter som kan känns smärta ska behandlas med omsorg.

Han tar upp ett antal argument, starka argument, för varför vi ska sluta exploatera andra djur.
Ett ständigt dilemma för mig själv. Var går gränsen, för mig?
Jo, jag är vegetarian. Men jag äter ju mjölkprodukter. Och ägg (i alla fall om det inte smakar ägg, jag avskyr ägg). Dessutom har jag skinnskor ibland. På ett sätt vill jag gå över och bli vegan, men jag älskar fetaost. Och semlor. Vad ger mig rätt att utnyttja djuren?? Jag väljer ekologiska produkter, för jag hoppas att de djuren har det bättre. Men jag kan så klart göra mer. Om jag vill. Om jag orkar.
Just nu är jag dock vegetarian.
Och det är jag rätt nöjd med.
Tillräckligt nöjd.
Men jag får inte luta mig tillbaka och bli passiv. Jag måste ta ställning i frågan. Och fundera vidare på vad jag kan göra mer. För min skull, men framför allt för djurens skull.

Här har jag skrivit mer om en annan bok och mina tankar gällande att äta djur.
Bild lånad från: www.bokus.com 

2 kommentarer:

  1. Semlorna är nu synliga i vissa affärer här i Stockholm.Nog för att det är gott men så tidigt känns fel nu när det närmar sig pepparkaketid.KiS.

    SvaraRadera
  2. Semla behöver inte vara animalisk, vi har ätit tusentals semlor iär (okej, kanske inte så många men iaf ett hundratal tror jag ;).

    Carlshamns visp blir perfkt med lite socker och pessad citron och de färdiga vetebullarna i butiken är mjölkfria.

    Idag ska vi ge oss på att tillverka egen (vegansk) ost, du får hålla utkik på bloggen om det blev lyckat!

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad eller två :)