måndag 2 december 2013

ETCS VS. ATC

För länge sedan skrev jag ett inlägg om ATC, atomatic train control. Ett system som t ex berättar för oss förare när det snart är dags att sänka hastigheten. Eller att vi börjar närma oss en röd signal. Allt i god tid så att man hinner bromsa mjukt och fint. Och skulle vi förare inte bromsa, så ser ATC´n till att tåget bromsar ändå. Men då "dukar man av" borden i restaurangvagnen har jag hört. Jag kör inga tåg med restaurangdel, så jag har ingen erfarenhet av detta. :) Dessutom har jag för vana att bromsa innan ATC´n tar mig.

De nya tågen har en modernare variant av ATC, kan man väl säga. Ett system som heter ERTMS (ett europeiskt styrsystem för järnvägstrafik) och utrusningen i tåget heter ETCS (european train control system). Tanken med det nya systemet har varit att man lättare ska kunna köra tåg mellan olika länder. Visst är tanken god. Men det är mycket som ska stämma (eller byggas om). För olika länder har olika spänning i tråden, vi har ca 16 000 V. Danmark har en annan spänning och då kan ni tänka er att Öresundstågen är avancerade som kan susa mellan Danmark och Sverige. Och spårvidden är också ett problem. I Finland t ex kör man på en bredare spårvidd än här. Det finns ytterligare faktorer som gör detta komplicerat och för den intresserade finns det massor att läsa på nätet. 

I den orange ovalen ser du ATC´n i en X11.  
ETCS-utrustningen har en pekskärm, denna bild tagen i en X61. 
Här skriver jag lite om att jag hade problem med uppstarten en morgon i Åmål. Då var det ETCS-skärmen som inte ville starta. Vi har många fler skärmar i förarhytten. De ser ut som små rymdskepp. 

4 kommentarer:

  1. Jag skulle tro att jag hamnat i en rymdraket. KiS

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Du lurar nog ut var du är när du ser rälsen.

      Radera
  2. Haha, rymdraket.

    Kul att se bild på ETCS-utrustningen aktiv. Det ser ju faktiskt inte så krångligt ut :)
    Har aldrig varit i hytten på en X61a men jag har sett bilder och jag tycker de ser väldigt krångliga ut att köra?
    Reglagen ser ut att sitta lite här och var.

    Men X11 hade jag nog klarat av med lite tur! Har aldrig testat :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första gången jag gick in i en X61, efter att ha kört X11 och gamla Reginor så fick jag en smärre chock. Rymdskeppsliknelsen ligger inte långt bort, tror jag. Men de är riktigt bra att köra. Mycket fin förarmiljö på alla sätt och vis. Tillverkarna har tänkt på det allra mesta, utrustningen är användarvänlig och skärmarna informativa.

      Radera

Skriv gärna en rad eller två :)