tisdag 21 augusti 2012

LIA 4

Yepp, nu är jag ute på min 4:e praktikperiod. Kom in på centralen vid niosnåret igår, skulle träffa min handledare 9.10. Kikade på tavlan med avgångar och funderade på vilket tåg jag skulle få köra.
Det visade sig sedan att jag skulle ta 9.47 till Lerum och vidare mot Alingsås. En X11 alltså. Sedan var det dags för en tur till Kungsbacka, därefter Stenungsund och dagen avslutades i Uddevalla på kvällen. I Uddevalla fick vi ställa av vårt tåg och ett annat i "magasinet". Hihi! Det visade sig vara ett spår på sidan med klotväxlar. (skrev jag om i det här inlägget)
Idag började vi med att köra tjänstetåg till Vänersborg, aptidigt. Tjänstetåg = inga passagerare. Dimman låg fläckvis som ett bommulstäcke över marken. Ett gäng fåglar hade slagit sig ner för att sova på spåren. Ajaj, alla hann inte flytta på sig när jag kom farandes. Lite senare sa det pang och vi körde på en annan pippi. En så kallad plattmes. Usch! En älg sågs också, tack och lov på en äng vid sidan av spåret.

Vi avslutade morgonen med att köra ett tåg till Floda (tack M för flytten av tåget framför så att vi kom iväg!). På bilden nedan sitter jag och väntar på att vi ska får grönt i signalen. Ja och på att tiden ska vara inne också. En stor skillnad mellan att köra godståg och köra persontrafik är tidsaspekten. Ujuj om man är någon minut sen till gbg med pendeln, det gillar INTE passagerarna. Godsvagnarnas innehåll har inga sådana synpunkter alls :)

1 kommentar:

Skriv gärna en rad eller två :)