lördag 13 oktober 2012

1726

Då börjar man göra porslin vid Rörstrand. I början på 2000-talet blir Rörstrand finskt och köps upp av iittala. 2007 köper Fiskars upp hela koncernen, visar det sig när jag läser på lite om porslinsfabriken. Industrin i Lidköping berördes dock inte av det sista köpet eftersom den lades ner 2006. Orsaken till mitt plötsliga intresse är att jag hade en ledig förmiddag i Lidköping idag. Då passade jag på att ta mig ner till Rörstrands museum som ligger i närheten av tågstationen.

Vid 15-tiden var det avgång för vårt tåg mot Göteborg. Resan avslutades sedan i Mariestad, där jag nu ska sova i natt.

Lite bilder från museet och en längst ned till höger på det oelektrifierade spåret där jag kör

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad eller två :)