måndag 29 oktober 2012

Äntligen...

... har jag lyckats se Havssulorna! I fredags var jag och A ute på Hönö, Kråkudden, igen för att spana. Det blåste runt 13 m/s in från havet.
Solen strålade.
Understället var på, så att vi skulle kunna vara ute länge. På Kråkudden finns 2 stycken vindskydd, vilka vi hade stor nytta av en blåsig dag som denna. Det går inte att spana i tuben när den står och skakar i vindbyarna. Glädjen var stor när jag efter en lång stund äntligen lyckades se de tydliga svarta vingspetsarna långt, långt ute till havs. Här kan du se en Havssula som ligger och slappar på havsytan. Mycket ovanligt att man får se dem på detta viset, som jag förstått det.
Inne i vindskyddet fann jag denna text om bygget.
Jag står och spanar efter Havssula.
Så här ser det ut utanför vindskydden.

4 kommentarer:

  1. Hej Bella ! Alltid lika roligt att läsa dina bloggar. Som "pensio" har man ju tid. Oftast! Läser den faktiskt före min egen mail. Men å andra sidan får man inte lika många mail nu för ti`n. På torsdag lär det bli "sista" golfen för säsongen, kanske !?!? Man vet aldrig. Kanske vi ser några "birdies" vi också. Hälsar P.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, skulle kunna tro att du är från gbg ;)
      Lycka till på torsdag.

      Radera
  2. Oj vilken vit fin fågel.Jag hade nog trott det var en fiskmås!!! Såg på tv den konstigaste fågel jag någonsin sett, tror den hette träskonäbb.KiS

    SvaraRadera
    Svar
    1. Havssulan har en vingbredd på upp till 1,8 meter. Den är nästan dubbelt så stor som fiskmåsen alltså. Jag tror du skulle se skillnad.
      Träskonäbb har jag aldrig sett, såg att den håller till i östra Afrika. Udda pippi!

      Radera

Skriv gärna en rad eller två :)