söndag 14 oktober 2012

Itino

Både igår och idag har jag kört en tur ner till Göteborg. Har haft två stycken motorvagnar av typen Itino, Y31, ihopkopplade. Detta medför ett ca 80 meter långt tåg. Perrongerna på lilla Kinnekullebanan är korare än så (på sista bilden i inlägget kan du se hur en hållplats kan se ut). Jag måste stanna exakt rätt, så att alla fyra dörrar kommer in på perrongen. Man vill ju inte att någon ska kliva av utanför kanten och ev trilla och slå sig. Inte så lätt att pricka rätt när det är halt, lövhalkan är här och så här års är den som allra värst. Vi får börja bromsa tidigt, men det gick strålande idag. Det var ett snabbtåg, så vi susade förbi de flesta hållplatserna. 
Då är det lätt att göra rätt :)
Står i ett regnigt Mariestad och väntar på avgång

I Göteborg och vänder
Bild lånad från postvagnen.com (Carl Olof Mossberg är fotograf) 

2 kommentarer:

  1. Jag kan tänka mig att det är svårt att passa in perrongen, tänk om de missar den helt när de ropar ut "avstigning i tågets främre del"!
    Mamma skadade sitt knä i Finland när sön var djup och det inte fanns någon perrong under hennes fot/fötter :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fyy! Ja, tänk när snön e så djup så man inte riktigt ser vart man är med dörrarna. Inget vanligt problem här på västkusten, hoppas jag!

      Radera

Skriv gärna en rad eller två :)