onsdag 24 oktober 2012

Mariestad och Österäng

Idag har vi haft en mycket lång arbetsdag. Lunchrasten spenderades i Mariestad och efter maten tog jag om min handledare en liten promenad i gamla stan. Urmysiga hus och riktiga kullerstensgator. Får mig att fundera på hur det såg ut här för en så där 500-600 år sedan. Domkyrkan, belägen nära järnvägsstationen är magnifik. Denna kyrka heter domkyrkan, men är inte stiftets egentliga domkyrka. Den ligger istället i Skara. Skumt va?!
Mariestads domkyrka ska ha uppförts på 1500-talet, men invigdes 1625 enligt wikipedia.
Två av våra turer började i just Mariestad. För att komma till den sista av dessa var vi tvungna att åka passresa. Vi avslutade nämligen i Lidköping. Under passresan passade jag på att ta en bild på en av hållplatserna vi stannar på. Dessa skiljer sig radikalt från de asfalterade dito där t ex Kungsbackapendeln kör.  Den orangea skylten använder passagerarna om de vill stiga på. I så fall vrider de på den så att den blir synlig för lokföraren, så att denna kan stanna. Har ingen plingat inne i tåget, ingen vridit om skylten på perrongen och tiden är inne. Ja, då kör vi bara förbi.



2 kommentarer:

  1. Plingor inne i tåget? Du kör buss alltså? ;-)

    Jag har allt noterat plingor i vissa tåg, men om någon plingar för sent då? Fungerar det verkligen i praktiken?

    Det var ju ofta som folk plingade för sent när jag körde buss förut, vilket resulterade i avstigning på nästa hållplats för den personen. Och då har man ändå mycket lättare att stanna med en buss än med ett tåg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja, lite som att köra buss. Men eftersom tågen går så himla sällan försöker man allt stanna. Fast jag har inte varit med om att passagerarna plingar sent. De e ute i god tid. Vana resenärer antar jag. De är härdade med lövhalka och liknande och vet var som gäller.

      Ha en härlig helg, Kollega (kan jag säga nu) Wohoo!!

      Radera

Skriv gärna en rad eller två :)