torsdag 11 oktober 2012

LIA 5

Min femte, och sista, praktikperiod har börjat. Är i Lidköping och kör dieseldrivna motorvagnar. Åkte från Göteborg strax efter lunch (eller ja, frukost för min del). Kom fram strax efter tre och mötte min handledare. Vi tog över tåget jag åkt upp med och fortsatte till Hallsberg. Liten paus och sedan körde vi tillbaka till Lidköping igen. Bitvis urgammal bana med det klassiska du - dunk, du-dunket, här saknas till och med elstolparna.
Åkt över Kinnekulle och sett mängder av rådjur, hjort, rovfåglar (ormvråk/fjällvråk?) och en söt rödräv. Körde på en hare och var sedan toknära att klippa ett rådjur. Men rådjuret klarade sig, haren däremot... gick det inte så bra för.

Nu är tåget parkerat, tankat och vattentanken är påfylld. Jag har fixat mig en stor kopp te, bäddat min säng och ska lägga mig. En lärorik dag har det varit, fylld av nya intryck. Som vanligt hinner jag inte ta kort första dagen, men det kommer!

3 kommentarer:

  1. Jag läste att ni eldar upp era fordon när arbetsdagen är slut, åtminstone Y1:orna. ;-)

    Skämt åsido, tur att ingen kom till någon större skada (efter vad jag läst).

    SvaraRadera
  2. Tänkte just på dig när jag hörde om branden i måndags? som Mikael skriver om.
    Var bor du, inte på hotell? :-)
    Önskar dig en fin helg! Kram

    SvaraRadera
  3. Jo, här brinner det tåg. Usch! Som tur var blev ingen allvarligt skadad.

    Y1:orna är som att köra ett riktigt uråldrigt tåg. Bromsar med en D3:a (info till Mikael och andra tågkunniga) i lövhalka och på fuktiga spår. Idag missade jag en perrong helt uppe på Kinnekulle. Men var ingen som skulle på. Puh!

    Fia: De har rum här som jag får låna. Mycket smidigt. Bor vid spåren, helt enkelt :)

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad eller två :)