onsdag 12 december 2012

Eldvittnet - Lars Kepler

Bok nummer tre av författarduon Alexander och Alexandra Coelho Ahndoril, som skriver sina deckare under författarpseudonymen Lars Kepler. Deras debut kom ut 2009 och många var vi som funderade på vem/vilka det kunde vara som låg bakom Hypnotisören. Tillslut avslöjade de sina namn och jag kan villigt erkänna att jag hade gissat på ett gäng andra författare. Jag trodde till exempel att det kunde vara Camilla Läckberg och Martin Melin som börjat skriva tillsammans.

Eldvittnet var spännande. Satt på spårvagnen och läste häromdagen, kom på mig själv med att ha gåshud över hela kroppen. Hur läskigt som helst och jag glömde helt bort var jag befann mig för en stund. De skriver på ett sätt medför att det är svårt att lägga ifrån sig boken, man vill veta vad som händer på nästa sida och nästa... Visst är den galet överdriven ibland. Joona Linna, kriminalkommisarie, lyckas med allt. Trots att han inte leder fallet utan endast deltar som observatör lyckas han med ett enda samtal engagera nationella insatsstyrkan, som ett exempel av flera osannolika händelser. Behagligt kuslig underhållsläsning, som recensenten på GP skrev.

Boken finns på: http://www.adlibris.com, där jag lånat bilden.
Idag har jag fått köra tåg hela dagen. Vi håller fortfarande på med X11-utbildningen. Teori varvas med praktik. Roligt och lärorikt. Har varit två vändor i Kungsbacka och en i Alingsås under dagen. Det mesta gick bra. Utom sista hållplatsen, Sävenäs, där blev det helt plötsligt jättehalt. Fick stopp på tok försent och sedan var det bara att backa. Meddelade lite generad passagerarna att jag var tvungen att backa lite, så att jag kunde öppna dörrarna vid perrongen. Det blir så bökigt annars... Kom en minut sen till Centralen, så jag klarade mig ganska bra :)
12-12-12 12:12 stod vi i Kungsbacka och väntade att klockan skulle bli 12:15 då det var dags för avgång. Tyvärr glömde jag fota *snyft*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad eller två :)