tisdag 18 december 2012

Omkörd

Idag körde jag från Alingsås tillsammans med en instruktör och D, min kollega. Min X11 blev placerad till höger, det brukliga är dock att vi kör på vänster sida. Grönt i signalerna på båda spåren. Swooosh! En X40 susar förbi, även det på väg mot Göteborg.
Jag satt ju bakom spakarna och kunde så klart inte fotografera, men det löste sig på annat vis. Lite suddigt, men du kanske kan ana dig till att det är ett annat tåg till vänster i bild.
Sophia: Ett X i namnet betyder att tåget går på elektricitet. Exempel, X11 och X52.
Har man istället ett Y, så är det ett dieselfordon. T ex Y1 och Y31, som jag körde uppe på Kinnekulle.
Detta namngivningssätt fungerar för motorvagnar, som jag fattat det.

4 kommentarer:

  1. Men du förresten jag vill göra prickar på dig!!!!

    SvaraRadera
  2. Men Bella! Ditt nya yrke verkar ju livsfarligt blir riktigt nervös.KiS

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, varför? Det är jättesäkert. Vi blir omkörda av ett snabbare tåg och får strax gå tillbaka till vårt vanliga spår. Kontrollen är rigorös!!

      Radera

Skriv gärna en rad eller två :)