torsdag 2 januari 2014

Min bästa vän...

... kan nog vara den här :)
Det blir en eller annan kaffe nu för tiden. Hade i stort sett slutat dricka kaffe, men jag är fast igen. Erkänner utan omsvep. Är storkund på Espresso House. De har, enligt mig, det i särklass godaste kaffet på Centralen i Göteborg. 

Fick frågan om man får titta in i en förarhytt. Och om jag förstår frågan rätt, så är svaret nej. Man får inte vara med och titta när vi kör. Varken i gods- eller passagerartåg. Varför? Av säkerhetsskäl. Vi ska ha fullt fokus på vårt arbete. Men också av andra skäl, som säkert går att lista ut.

En eller annan gång när jag står vid utgångsstation och är klar med säkerhetskontrollerna kan det hända att man får kika in genom hyttdörren (svårt om det är ett lok kan jag tänka mig, motorvagnar är enklare) om man frågar snällt. Små barn brukar vara väldigt intresserade ibland, eller så är det egentligen deras föräldrar som är nyfikna och "skyller" på barnet. Fråga kan man ju alltid göra om det ser lugnt ut och det är en stund till avgång. Det kan ju hända att lokföraren har tid och lust att låta dig titta in, men jag skulle gissa på att svaret oftast blir nej. 

8 kommentarer:

  1. Kaffet måste vara lokförarens bästa vän efter radion! Har man inget kaffe så blir det ingen rolig tur! :D
    Det värsta jag har gjort är att komma in i en lutande kurva så kaffekoppen välte ut över körordern.

    Angående det där med hyttbesök så har jag själv fått frågan om man kan kika in i hytten (godståg) vid ett par tillfällen. Jag har avböjt båda gångerna.

    Ena gången stod tåget iförsig vid plattform. Dock var det väldigt ont om tid, och loket ville inte som jag.

    Andra gången stod tåget så det var ett spår mellan tåget och plattformen. Då är det inte så lätt heller.

    Har även fått frågan om att åka med på linjen, det är ett tvärt nej. Skulle det hända något så kan det bli väldigt tråkiga konsekvenser.

    Mitt tips till dig som ville kika in i hytt: Fråga snällt om tåget står vid plattform om du får kika in.
    Säger föraren nej så är det inte mer med det. Finns vissa som inte kan ta ett nej och då blir det irriterande för föraren.
    Du frågar om något som nog kanske inte är helt tillåtet, bara så du vet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ajaj, du har inget ställ för koppen då, förstår jag. Finns inte i X11 heller, men i X61 har de ordnat det mycket bra för oss som har dricka med. Min kaffe ovan står i dryckeshållaren, ramlar inte ut i första taget.

      Tack för ditt svar och dina tankar om titt i hytten!

      Radera
    2. Precis, ajaj! Nä, var en RC4P om jag inte minns fel. I dem finns ingen mugghållare. Det behövs verkligen kan man lungt säga! ;)
      RD har ju det, hoppas alltid på en sådan!

      Radera
  2. Kaffe är uräckligt, om du frågar mej! Tänk, att något som luktar så gott kan smaka så vidrigt?! *S*

    Nu är det några veckor sedan (tiden flyger verkligen iväg, jag tycker att det här var alldeles nyss, men fick bläddra bakåt långt i min vardagsblogg innan jag hittade det), men när jag tog den här bilden (ja, den på tåget, alltså) tänkte jag på dej:
    http://raggsockababbel.blogspot.se/2013/12/onsdag.html

    God fortsättning på det nya året!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket tjusig bild på godståget. Och persontåget i Mellansjö. Vilken duktig hund du har som står still när tåget kommer. Det är inte alla hundar som gör det...

      Kaffe, Mmmm!!! Men det finns riktigt äckelkaffe också. Jag är mycket petig :)

      Kram

      Radera
  3. tack för svaren om hytten då vet jag att de e möjligt jag vill helst upp i godstågs lok
    går de att fixa snart så man kan kolla i ett sånt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig.
      Lycka till!

      Radera
  4. Hyttbesök i godståg är nog det som är svårast att ordna. Det är väldigt sällan man stannar vid plattform med godståg, man brukar stanna inne på godsbangårdar när det väl finns tid för hyttbesök. Problemet då är att det ofta är långt att gå i spårområdet där det ofta förekommer tågrörelser, det hade jag inte vågat ta ansvar för. Du får helt enkelt vänta tills det blir bra tillfälle d.v.s när tåget står så det inte är massa spår att gå över och att föraren har tid och lust att visa hytten.
    Lycka till!

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad eller två :)