lördag 18 januari 2014

PT - träning

I torsdags var jag hos Madde, min PT, och tränade. Det är lite struligt ibland att hitta tider då vi båda kan ses. Jag vill helst inte träffa henne precis innan jag ska ha en klass eftersom jag brukar ha en träningsvärk som är heeeemsk efteråt. Det är ju bra om jag som instruktör kan köra min egen klass ;)

På fredagar har jag MRL på Nordic Wellness, så torsdagar är egentligen ingen bra PT-träningsdag. Det var dock enda dagen vi båda kunde. Och det var verkligen dags, senaste träningstillfället med Madde hade jag innan jul. Förra året... Den här gången lades fokus på övre delen av ryggen och axlar. Mina magmuskler tränades mellan blocken som "aktiv vila". Typ. Lite utfall och knäböj var också med, men utan mer belastning än hantlarna för axlarna. Explosiva pulshöjare, var tanken och så blev det också. Dessa övningar gav ingen träningsvärk, inte i benen i alla fall. 

Sen tog hon mig till en stång och sa att det var dags för Chin Up. En Pull Up, fast med annat handgrepp. Kika på klippet nedan så förklarar en tjej och visar. Jag fick göra 6 * 3 med brett mellan händerna på stången och 6 * 3 med smalt mellan händerna (som hon gör i klippet). Nu klarar jag ju inte en endaste Chin up på egen hand, så jag fnös lite och undrade hur detta skulle gå. Madde fäste ett gigantiskt gummiband som jag kunde ha ena knät i, som stöd och draghjälp. Då klarade jag en. Resten fick Madde hjälpa till och putta upp mig så att jag fick hakan till stången. Trots allt extra stöd, så har jag helt sjuk träningsvärk. I axlar, biceps och de där musklerna under armålorna, latsen (Latissimus dorsi).  

I igår, fredag, körde jag min fasta klass för första gången den här terminen. Yey!! Äntligen är vårens schema igång och eftersom jag jobbar eftermiddagar och kvällar/nätter som lokis kan jag ha lunchklass på Nordic Wellness. Underbart!! Helgen som gick spenderade jag på en utbildning i anatomi och fysiologi. Superbra! Vi varvade teori med praktik. Functional moves var klassen vi körde på lördagen och på söndagen var det dags för cykel med mjölksyratoppar. Nyttigt och otroligt inspirerande, fick en massa tips på kul magövningar jag ska köra på min egen klass. Teorin handlade om allt från hur energin bildas i cellerna (just den biten är jag rätt bra på, biolog som jag är. Inriktning cellbiologi, dessutom) till kost och musklers namn och funktion. Lärorikt och jätteintressant. Väldigt glad att jag orkade ta mig dit, för det var på håret att jag avanmälde mig. Det erkännes, utan omsvep. 


4 kommentarer:

  1. Blir trött o får träningsvärk av att bara läsa om alla övningar. Men några lätta enkla övningar för MRL skulle nog inte skada i mitt fall. KiS

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är välkommen att följa med på en klass nästa gång du är på västkusten och hälsar på :)

      Radera
  2. Låter underbart! Jag vill oxå ha en PT (men får vänta till efter resan)
    Skulle träna nytt gruppass igår, men vaknade med kärv hals, så jag hoppas få plats nu på söndag!
    Önskar trevlig vecka! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, PT är grymt! Men jag förstår verkligen att du prioriterar resan :D
      Krya på halsen och ha en fin vecka, du oxå!

      Kram

      Radera

Skriv gärna en rad eller två :)