fredag 3 januari 2014

Stopp i Alingsås

Häromdagen skulle jag köra ut från Alingsås. Vi har ungefär 20 minuter på oss att vända där, så det är gott om tid. En stund innan avgång ser jag två personer i varselkläder kontrollera växlarna (antar jag). De vandrade runt i spårområdet och tittade och antecknade (såg det ut som). När jag fick grönt i signalen hade de flyttat på sig. 

Viktigt att poängtera är att man INTE får gå ut i spåren hur som helst. Vi som jobbar i anslutning till spåren har utbildning att vistas i spår. Det är förbjudet för obehöriga att vistas i spårområden av naturliga skäl, detta förbud gäller inte där det framgår att allmänheten har tillträde. Tillträde har man till exempel på perrong och uppmärkta övergångar. Vad man kanske inte vet är att det förutom det uppenbara, livsfara, dessutom är förenat med böter att olovligen befinna sig på spåren. 


1 kommentar:

  1. Jasså minsann... man kan få böter, till och med. Det var värst. Jag har minnen från min barndom... vi fick naturligtvis INTE på några villkors vis vara på järnvägen... men...

    Nåja... det har hänt mer än en gång att jag lagt en femöring (jo, det fanns såna när jag var liten) på spåret och sen skyndat mej åt sidan och väntat tills tåget kommit och kört över den så den blev stoooor och väldigt platt. Otroligt spännande lek *rodnar lite*

    Kram på dej!

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad eller två :)