onsdag 4 april 2012

Kakapo

Är det en uggla? Eller en papegoja? Ja, det är frågan.
Det är en papegoja, som ser ut som en uggla. Den kan inte flyga, men verkar ha glömt att den inte kan flyga. 4 kg pippi som klumpigt tar sig upp eller ner för en trädstam. Som inte riktigt inser vad den väger, för den ställer sig gärna på en för smal gren. Och då kommer ett fall till marken som ett brev på posten. Lite skämt så klart. Den är snabb som en iller och har en joggande gångstil på marken. Ursöt!


Skulle gärna ha den som ett husdjur, men arten är starkt utrotningshotad. Det finns endast 124 stycken kvar. Man blir gråtfärdig.... 


Kika här: BBC visar litet klipp.


Eller på www.svtplay.se Där kan du se "Naturens drivkrafter" del 1 i några dagar till. Avsnittet handlar om Nya Zeeland och är verkligen värt att titta på. 


http://sv.wikipedia.org/wiki/Kakapo

7 kommentarer:

  1. Kul med trepoängaren.Jag är lika glad som du. Synd att inte giffarna lyckades lika bra trots fint spel. Hoppas på nya poäng nästa match. Att Göteborg får svårt förvånar mig inte. Deras tränare tog över mitt 83-lag i AIK och dom blev bara sämre och sämre, men har tränaren gått tränarkurser så får man ju jobb utan att egentligen ha ett eget ledarskap i kroppen och huvudet. Jag har träffat mina gamla (unga spelare) och dom fattar ingenting. Hur kan det bli så,då det gäller hur man kan fixa en fortsatt tränarkarriär. Jo,gå fotbollsförbundets tränarkurser så fixar det sig. Jag undrar hur vissa kan fortsätta att få träna lag utan att ha det grundläggande ledarskapskunnande som borde behövas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På måndag är det dags för IFK Norrköping att komma hit! Jag kommer givetvis att vara på Ullevi och heja på dem.
      Giffarna tror jag aldrig att jag har sett live. Ännu kanske man ska tillägga.

      Radera
  2. Äsch då :(

    Skönt att du i alla fall är på bättringsvägen! Mor hälsar tillbaka :)

    Tack för allt pepp Stor kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antar att du inte såg en så´n på din rundresa. Söta va?!

      Kramar!

      Radera
    2. Nej, men vi såg några KEA fåglar när vi vandrade längs Kepler track :)

      Radera
    3. Coolt! Verkar vara listiga fåglar det där...
      Läste lite om dem på nätet nu. Jösses vilka gigantiska näbbar de har.

      Radera
  3. Ja, sorgligt att det finns så få av dem kvar. :( Kakapon är en sån söt liten tuffing. :)

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad eller två :)