tisdag 15 november 2011

Jag har kört...

... tåg!!!

Kom till praktiken 05.10 i morse. Träffade min instruktör, Lars, och fick se hur man skriver ut körorder och dyngsorder till tågen man ska köra. Det måste man ha så att man vet om det är något speciellt som hänt/händer på linjen man ska ge sig ut på. Något arbete kanske, eller hastighetsnedsättning av annan orsak.

När det var klart promenerade vi ner till pendeltåget mot Kungsbacka och testade bromsarna och annat viktigt som man måste kolla av innan avgång. Lars körde, då detta är en tur med mycket pressad tidtabell.

När vi varit i Kungsbacka och vänt skulle vi ta en tur till Stenungsund. Jahaja, sa Lars. Då sätter du dig i förarstolen. Ja, det var ju bara att sätta sig. Trodde inte det var sant. Är han helt säker...
Men jovisst. Jag skulle köra. Det var en otroligt märklig känsla att köra ut från Centralen i Göteborg. Lars pratade hela tiden bredvid och berättade vad jag skulle tänka på. Vart jag skulle gasa, bromsa och en miljon andra saker. Det gick bra.

Åter på Centralen var det dags för sista turen den här morgonen. 9.17 mot Kungsbacka. Tydligen hade jag skött mig okej, för jag fick köra den här turen också :) Lars sa: Ja, jag kan ju redan det här. Du är här för att öva så mycket som möjligt. Och ja, det stämmer ju.

Bilder? Nope :(
Måste erkänna att det var för mycket annat att tänka på. Försöker på nytt en annan dag.


Men!!
Jag har kört tåg!!!
Wihiii!!!

1 kommentar:

  1. Vilken tur att du har en handledare som låter dig köra :-) så kändes det som en sak som du kan göra resten av livet? :-D
    Kram

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad eller två :)