lördag 12 november 2011

Karin Alvtegen - Skam

Huvudpersonerna är två kvinnor som lever helt olika liv. Den ena, Maj-Britt, har inte gått utanför sin lägenhetsdörr på 30 år. Hon är gravt överviktig och har en sträng religiös uppväxt bakom sig.
Kvinna nummer två, Monika, är i allmänhetens ögon synnerligen lyckad. Flott lägenhet, snygg och chefsläkare. Deras liv vävs samman på ett märkligt sätt. Boken är spännande från första sidan och handlar om skammen att inte vara älskad, rädsla för Gud och förbjuden sexualitet.

Maj-Britt har på grund av sin fetma hjälp av Hemtjänsten. Hon gör livet surt för alla som kommer hem till henne. Det enda sällskap hon har är en överviktig hund som hon släpper ut på gräsmattan via sin balkongdörr. En dag kommer Ellinor dit. Av någon anledning får hon för sig att hon ska ta sig igenom Maj-Britts höga murar. Ellinor är en härlig karaktär, hon är omtänksam och envis.

Karin Alvtegen lyckas beskriva kvinnorna, deras tankar och möten med människor enkelt men träffande. Kvinnorna i boken hanterar sina problem på helt olika sätt. Som läsare vill jag hela tiden veta mer, jag lever mig in i deras skräck och hopplöshet. Kan man försonas med sitt förflutna? Hur går man vidare, utan att gå under?

Skam är helt klart läsvärd. Det var första boken jag läste av Alvtegen och jag kan garantera att det inte är den sista!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad eller två :)