fredag 23 mars 2012

Hannibal - upptakten

Thomas Harris är nog mest känd för "När lammen tystnar" och det troligen tack vare Anthony Hopkins gestaltning av dr Lecter. Filmen är på min topp 10 lista över läskigaste filmer jag sett, helt klart. 


En fråga jag funderade på under filmen är varför blev dr Lecter en sådan hänsynslös mördare. Eller ja, det funderade jag väl inte så mycket över egentligen. Men när jag fick boken om Hannibals bakgrund av mamma, så blev jag nyfiken. Mamma och jag brukar byta våra utlästa pocketböcker med varandra, fast den här gången fick jag uppfattningen av att boken var oläst av henne. 


Harris tar oss tillbaka till östeuropa strax innan andra världskriget börjat. Hannibal Lecter växer upp med sina föräldrar och sin syster, Misja på familjen Lecters slott. Slottet byggdes av Hannibal den grymme en så där 500 år tidigare. Låg grymheten i generna? 


När Hannibal är åtta år hittas han i snön. Ensam och stum och det kommer att visa sig att han lider av fruktansvärda mardrömmar. Det är endast på nätterna som man kan höra hans röst i hjärtskärande skrik som ekar i barnhemmet han bor på. Efter en tid kommer hans farbror från Frankrike och hämtar honom. 
Som barn hade Hannibal en egen privatlärare som var speciellt utvald för att klara Hannibals intelligens. Senare i Frankrike utbildade han sig till läkare och blev alltså dr Lecter. 


Mardrömmarna kom sig bland annat av att utsvultna plundrare hade ätit upp hans älskade lillasyster, i brist på annan mat. Som ung man letar sedan Hannibal upp sin systers mördare och hämnas på dem, en efter en....


Boken var spännande och läsvärd. Den beskriver andra världskrigets fasor utan att bli en krigsroman i vanlig bemärkelse (jag jämför här med t ex "På västfronten intet nytt"). Jag tyckte den var intressant och kan rekommendera boken till andra.
Bild från: http://www.boksidan.net/bok.asp?bokid=6025

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad eller två :)